Køb eller leasing

Køb eller leasing
Skal jeg købe eller lease?

Da vi ønsker at være en kompetent og seriøs rådgiver på vores felt, så er ovenstående spørgsmål svært at give et 100% konkret resultat på, eftersom det ene ikke er mere rigtig eller forkert end det andet.

Det handler meget om ens bil temperament og økonomi.

Ved køb ved du hvad du har og ejer din bil. Dette er stadig den største del af befolkningen der kører efter denne model. Bilen kan enten betales kontant, eller finansieres via banken eller et finansieringsselskab som samarbejder med os.

Ved leasing ved du fortsat hvad du har, men ejer i princippet ikke din bil, og dog! Operationel leasing er udtryk for at du blot afleverer bilen retur efter endt leasing – her er der kilometer begrænsning på. Finansiel leasing hæfter du selv for restværdien – denne kommer vi i øvrigt tilbage til senere. Ved finansiel leasing er der ingen kilometer begrænsning, men disse er ikke helt uvæsentlige, da de anvendes til fastsættelse af restværdien.

Ved leasing opnås en større fleksibilitet, såfremt du er typen der har ønske om oftere udskiftning.

Grundlæggende er alt i dag flexleasing (udtrykket for, at vi som leasingselskab betaler kun registreringsafgift for den periode du anvender bilen). Så er det blot spørgsmålet om det er privat-, erhvervs-, eller split- eller sæsonleasing.

Uanset hvilken form for leasing du vælger skal du huske et vigtigt parameter – restværdien! Der er mange tilbud derude, hvor der imponeres med en MEGET lav månedlig ydelse.

Ens gode fornuft plejer at sige, er noget for godt til at være sandt, så må der være noget om det. Det er desværre ikke anderledes når det kommer til leasing. Det er vigtigt at afskrive på restværdien og denne afskrivning bestemmes af kørte kilometer og løbetid. For høj restværdi vil give en lav ydelse, men dette er kun sjovt på kort sigt, da regningen lurer om 12, 24 eller 36 måneder. Ingen synes det er sjovt at tegne sig for en restværdi som er meget højere end hvad bilen er værd.

Ovenstående er blot et kort indsigt i leasingen, hvilken aldrig vil slå den personlige og face to face rådgivning. Venligst til hver en tid kontakt Bjarke eller Ermin for et uforpligtende møde og snak om hvad der bedst svarer sig for din privat- og virksomhedsøkonomi når det kommer til køb eller leasing. 

Privatleasing

Ved privatleasing er tingene ikke ret meget anderledes end ved traditionelt lån – andet end lånet skrives ned til nul og leasingen har en restværdi.Ved privatleasing opnår du som leasingtager to meget vigtige ting – budgetsikkerhed og fleksibilitet. Budgetsikkerheden gør, at du kender din omkostning til bilen her og nu, og hele leasingperioden ud. Fleksibiliteten gør dig ikke så sårbar over for eventuelt nyt bilskifte, hvor du ikke skal spekulere om du står med en købt bil som pga. markedet kan være mindre værd end hvad du skylder i den. Ved endt leasingperiode har du flere døre åbne og bestemmer om du ønsker at genlease den nuværende bil igen eller blot skifte over til en anden model. Sidst men ikke mindst er du som leasingtager fri for spekulationer om eventuel afgiftsnedsættelse fra staten. Sådan en vil aldrig påvirke din leasingbil, hvorimod den kan have økonomiske konsekvenser for en ejet bil.

Erhvervsleasing

Ved erhvervsleasing tegner din virksomhed, hvis du er indehaver af sådan en, eller din arbejdsgiver sig på kontrakten. Her er mekanismerne de samme som ved privatleasing, blot er der noget momsfradrag i spil som der ikke er ved privat. Her bliver du beskattet af fri bil og beskatningen for en bil op til 3 år vil være nyvognsværdien, hvor det på biler efter 3 år vil være handelsværdien. Beskatningen er altid 25% af 300.000 kr. og 20% af resten. Virksomheden vil ligesom beskrevet ved privatleasing afsnittet opnå budgetsikkerhed og fleksibilitet. Udover det er der også likviditetsmæssige fordele ved at lease frem for eje. Disse fordele kommer på erhvervsleasing endnu mere til udbytte for virksomheden, da der oftest er tale om flere biler i flåden.

Splitleasing

Ved splitleasing er der tale om en overbygning af erhvervsleasingen, hvor den største forskel er beskatningen. Denne vil du som bruger slippe for, eftersom man ”splitter” omkostningen og driften af bilen til henholdsvis privat og erhverv ud fra procentandel af kørte kilometer. For at splitleasing er fordelagtig skal der procentdelen af kørte private kilometer være på ca. 10-20%. Såfremt tallet overstiger dette, så vil den private splitandel være tæt på beskatningen ved almindelig privatleasing – hvorfor det så vil være fordelagtigt at tage erhvervsleasing frem for splitleasing. Der er dog visse undtagelser på dyre biler, hvilket der skal laves konkrete beregninger på. Kontakt os venligst heromkring.

Sæsonleasing

Sæsonleasing anvendes ofte på lidt mere eksotiske biler, hvor behovet for at have plader på kun er 3-6 måneder om året. Der har vi muligheden for at lave korttidsleasing eller leasing med 6 mdr. aktiv og 6 mdr. passiv leasing.

Vigtigt at bemærke omkring leasing/flexleasing

Uanset hvilken form for leasing du vælger skal du huske et vigtigt parameter – restværdien! Der er mange tilbud derude, hvor der imponeres med en MEGET lav månedlig ydelse. Ens gode fornuft plejer at sige, er noget for godt til at være sandt, så må der være noget om det. Det er desværre ikke anderledes når det kommer til leasing.Det er vigtigt at afskrive på restværdien og denne afskrivning bestemmes af kørte kilometer og løbetid. For høj restværdi vil give en lav ydelse, men dette er kun sjovt på kort sigt, da regningen lurer om 12, 24 eller 36 måneder.

Ingen synes det er sjovt at tegne sig for en restværdi som er meget højere end hvad bilen er værd.

Ovenstående er blot et kort indsigt i leasingen, hvilken aldrig vil slå den personlige og face to face rådgivning.

Venligst til hver en tid kontakt Bjarke eller Ermin for et uforpligtende møde og snak om hvad der bedst svarer sig for din privat- og virksomhedsøkonomi når det kommer til køb eller leasing.